Malba akvarelovými barvami
Vlastnosti a podoba akvarelových barev
Základní vlastností akvarelových barev je, že jsou ředitelné vodou. Jednotlivé umělecké akvarelové barvy mohou mít podobu pevné kostky uložené v hranatém plastovém kalíšku nebo mohou být tekuté, prodávané v tubách. Akvarelové kostky mohou být také zakoupeny v dřevěné, plastové nebo kovové kazetě. Barvy je možné do kazety doplňovat nebo je vyměnit za jiné odstíny.
Akvarelové barvy se mezi sebou snadno míchají a dobře se rozpouštějí. Pokud je potřeba zvýšit jejich přilnavost k papíru anebo zamezit, aby se rozpíjely, přidává se do nich volská žluč. Pro akvarel je potřeba zvolit správný papír, s větší gramáží, savý, lehounce strukturovaný, aby barvy dobře zachytil.
Malba akvarelovými barvami
Papír je vhodné lehce navlhčit houbičkou a napnout pomocí lepenky na pracovní desku. Tak předejdeme zvlnění papíru při uschnutí. Zamýšlený obraz můžeme předkreslit tužkou nebo (vodou rozmývatelnými) pastelkami, je ovšem třeba počkat, až napnutý papír trochu oschne.
Malovat lze několika postupy: barvy můžeme míchat mimo malbu, např. na paletě kovové kazety, a už hotové barevné tóny pokládat na papír nebo je možné barvy míchat přímo na papíře – do základního tónu za mokra vpíjíme další barvy, a tak docílíme velmi jemných barevných přechodů –anebo můžeme základní tón nechat zaschnout a přes něj malovat jinými odstíny, tj. míchat barvy pokládáním jednotlivých zaschlých barevných vrstev přes sebe také lze začít malovat na ještě vlhký papír, barvy se pak rozpíjejí do zajímavých tvarů (viz např. ilustrace Mirka Hanáka)
Nepovedený tah akvarelovými barvami je možné napravit – houbičkou nebo štětcem namočeným ve vodě jej smyjeme. Světlo a stín jsou v akvarelu budovány opačným postupem než např. u temper, akrylových a olejových barev. Největší světlo se bude nacházet tam, kde necháme čistý akvarelový papír, nanášením vrstev malbu postupně ztmavujeme. Při klasické akvarelové malbě se tedy běloba nepoužívá.
Pokud je běloba použita spolu s akvarelovými barvami, jedná se vlastně o jinoumalířskou techniku, a to kvaš. Popřípadě je možné pořídit barvy na kvaš (fr. gouache) přímo určené. Kvašové barvy jsou také ředitelné vodou, jsou ale více kryvé, protože je v nich přimíšena právě běloba. Kvašové barvy můžeme použít při malbě na tmavší podklady. Jak akvarelové, tak i kvašové barvy po zaschnutí mírně zesvětlají. Akvarelovými barvami je také možné zakončit kresbu, např. perokresbu černou tuší. Další možností, jak doplnit akvarel jinými technikami, je dokreslení zaschlé akvarelové malby pastelkami či pastely.
Použitá literatura: Radim Kuchař: Kresba, malba, grafika, Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1976 Ludvík Losos: Techniky malby, Aventinum, Praha 1994