- Infolinka eshop:
- (+420) 602 641 086
- info@artikon.cz
- po-pá: 8:00-16:00
Terpentýnový olej neboli rektifikovaný terpentýn je osvědčeným přípravkem pro ředění olejových barev a čištění štětců. Lze jím ředit i laky a ředítka pro olejomalbu. Odpařuje se beze zbytku, netvoří film. Mírně urychluje schnutí.
Terpentýn je dost silný, proto není potřeba přehánět použité množství. Pozor na jeho těkavé vlastnosti a zápach, může být nepříjemný pro alergiky.
Nenalezli jste zde odpověď na to co Vás k tomuto produktu zajímá? Neváhejte nás kontaktovat a my Váš dotaz rádi zodpovíme.
Zboží zakoupíte výběrem variant dole pod popisem a následném kliknutí na tlačítko "koupit", které naleznete v pravém dolním rohu Vaší obrazovky.
V tomto článku si představíme základní média pro malbu, které nám mohou zjednodušit práci s barvami anebo dát naší tvorbě nový rozměr. Postupně si představíme nejdříve média používaná pro olejomalbu, následně média vyráběná pro ulehčení malby a rozšíření možností akrylových barev. Nakonec se budeme věnovat užším možnostem akvarelových médií.
Při malbě olejovými barvami musíme udržovat na zřeteli, že každý pigment potřebuje jiný objem oleje na ředění, tím pádem se můžeme setkávat s potížemi ve chvíli, kdy budeme do všech olejovek přidávat pro mísení a ředění stejné množství. Všechny tuby totiž s velkou pravděpodobností nebudou stejně tuhé. V souvislosti s tímto je třeba upozornit, že se doporučuje v podmalbě vyhýbat rychleschnoucím barvám s vysokým objemovým obsahem oleje, jako jsou například umbry, sieny nebo kobaltové modři.
V olejomalbě využíváme takzvané nosiče, nebo-li vazná média, který udržuje pigment ve stavu suspenze a váže ho k podložce. Dalšími médii, která využíváme, jsou dodatečné směsi, které se skládají například z oleje, terpentýnu a pryskyřičného laku. Dodatečné směsi buď přidáváme k barvě nebo používáme jako ředidlo.
Oleje jako nosiče olejových barev:
Lněný olej
Za studena lisovaný olej se používá jako nosič při tření pigmentů, přísada do olejových médií. Jeho jiné formy, jako kupříkladu zahuštěný olej nebo olej vybělený na slunci se používají jako přípravky malby nebo lazurování samy o sobě nebo ve spojení s dalšími materiály (lze je rozředit esenciálními oleji jako je terpentýn nebo levandulový olej, který vysychá pomaleji). Zahuštěný olej schne pomaleji, ale doporučuje se pro své nežloutnoucí vlastnosti a pružnost. Rafinovaný lněný olej lze jako přídavek do olejový barev také použít, jeho negativním efektem je ovšem právě již zmiňované žloutnutí.
Rafinovaný lněný olej Renesans
Za studena lisovaný lněný olej Umton
Ořechový olej
Ořechový olej je bledší než lněný a tudíž se doporučuje použití se světlejšími pigmenty. Netmavne a zvyšuje lesk.
Ořechový olej Renesans
Makový olej
Pomalu vysychavý prostředek vhodný pro přímou malbu mokrým do mokrého.
Makový olej Umton
Saflorový olej
Doporučuje se zejména do světlých barev, déle zasychá, používá se tedy i jako retardér.
Saflorový olej Umton
Světlicový olej
Vhodný na tření bílých pigmentů, nevhodný při přemalbách povrchů ředěných jinými oleji.
Vařené oleje
V dnešní době již považovány za nespolehlivé a příliš žluté.
Média olejomalby
Nejbezpečnější metodou pro malbu olejovými barvami zůstává použití barvy v tubě tak, jak je anebo ji naředit terpentýnem, lakovým benzinem nebo levandulovým olejem.
Terpentýnový olej
Je základním přípravkem pro malbu olejovými barvami, používá se pro jejich ředění. Terpentýn se zpočátku vyráběl z terpentýnového stromu nebo-li řečíku terebitového, což je středozemní strom příbuzný s pistácií. Dnes se dostává z borovic. Používá se i jako čistič štětců a jiných malířských nástrojů jako jsou palety a špachtle.
Terpentýnový olej má specifický zápach, který může být nežádoucí. K dostání jsou v dnešní době chemicky upravené oleje a náhražky, které fungují jako bezzápachová ředítka.
Terpentýnový olej Renesans
Terpentýnový olej bez zápachu Malzeit
Rozpustné laky a oleopryskyřice
Měkké pryskyřičné laky vyráběné rozpouštěním pryskyřice v lihu (mastix nebo damar v terpentýnovém destilátu). Často se míchaly s vysychavými oleji pro vytvoření rychleji schnoucího malířského média. Mezi rozpustné laky a oleopryskyřice patří:
Tyto přípravky se používaly s vysychavými oleji nebo pryskyřičnými médii a dodávaly obrazům lesk a hloubku.
Problémy s využitím pryskyřic
Rozšíření používání pryskyřic se objevilo v 17. století. Po čase se bohužel ukázalo, že po aplikaci se objevují problémy s tmavnutím, křehnutím a rozpustností barev, které způsobuje oxidace a křehkost pryskyřice. Tyto vlastnosti pryskyřičným laků trápí muzejní restaurátorská oddělení do dnešních dob. U vysychavých laků k tomuto jevu tak výrazně nedochází.
Damarový lak
Damarová pryskyřice pochází z Malajsie a Indie z rostliny damaroň jižní. Používá se k finálnímu zacelení malby po vyschnutí. Damarový lak lze vyrábět i domácky z kostek průhledně slámově zbarvené damarové pryskyřice zředěné terpentýnovým olejem. Jednodušší je ale v dnešní době době pořídit si již připravený damarový lak, který máme v nabídce Artikonu od několika různých značek. Nabízí se v různém provedení, můžeme tak dostat lak
Lak se vyrábí buď ve spreji nebo tekutý, který nanášíme štětcem. Populárnější pro jeho snazší aplikaci je onen sprejový.
Spolu s damarem se dříve používal pro stejné účely mastix, čas ukázal, že tato pryskyřice je oproti damarové daleko méně efektivní. Damarový lak se přitom dá využívat přímo do olejových barev, kterým dodává lesk a malba má emailový hladký povrch.
Vrstva závěrečného laku chrání malbu před vlhkostí, škodlivými plyny v atmosféře, okysličováním a dalšími vlivy prostředí
Zde k dostání v e-shopu
Média na bázi alkalydových pryskyřic
Tato média za svou téměř třicetiletou výrobu ještě neprošla dlouhodobým zkoumáním trvanlivosti, jediné co se dá s určitostí tvrdit, je, že tvoří tvrdší film než média s vysychavým olejem.
Při malbě s použitím médií musíme brát na zřetel pravidlo mastného na méně mastné. Každá vrstva barvy by měla obsahovat trochu více média než vrstva pod ní.
Retardér schnutí
Kerotix
Voskový lak na olejomalbu, který ji konzervuje, tvoří matnou a pevnou vrstvu. Nabízíme také od Umtonu.
Většina z médií pro malbu akrylem jsou verzemi emulzí, které se používají při výrobě akrylových barev, a proto je můžeme zpravidla zcela bezpečně míchat přímo s barvou.
Lesklé médium
Emulze akrylového polymeru z níž vychází barva. Je většinou interně plastifikována, aby dosáhla co největší pružnosti. Vytvořený film je měkký, může vést až k lepkavosti s zachycování nečistot.
Je nutné zmínit, že akrylové lesklé médium nikdy nedosáhne takového lesku jako u olejomalby.
Lesklé médium pro akryl Renesans
Matné médium
Je připraveno stejně jako lesklé médium, pouze doplněno matným činitelem, který tvoří matné médium hustší než-li lesklé. Přidáním malého množství akrylové barvy zůstává matovost média zachována.
Gelové médium
Leské médium je zahuštěné záhustky na bázi celulózy a polyakrylů. Zajišťuje nastavení nebo zprůhlednění barev bez ztráty struktury.
Prostředek zvyšující roztékavost
Toto médium narušuje povrchové napětí vody, je to koncentrovaný roztok zvlhčovacích činidel. Využívá se k ředění akrylových barev na lazury, napomůže k narušení jejich gelové struktury.
Retardér
Působí zpomalení doby vysychání barvy. Je tvořen obvykle z propylenglykolu a tvoří gel nebo tekutinu. Gel zpravidla udrží více vody, tudíž akrylový film zůstane déle otevřený a vysychání potrvá ještě déle.
Použití retardéru ulehčuje míchání barev, neměli bychom ho ovšem používat v nadměrném množství, při aplikaci přílišného množství má totiž sklon k vytváření povrchového škraloupu s měkkou barvou uvnitř.
Nabídka u nás
Pouring médium
Používá se pro odlévání akrylových barev a vytváření speciálních efektů. Neovlivňuje barevnou intenzitu ani stálost, zvyšuje pouze tekutost, vytváří pružný nežloutnoucí povrch a lze ho používat i jako ředidlo. Míchat s barvami se dá v různých poměrech, které je nutno si ozkoušet.
K dostání v e-shopu
Texturovací a modelovací pasta
Při malbě akrylovými barvami můžeme docílit zajímavých efektů při použití texturovacích a modelovacích past. Pasty se vyrábí s různými hrubostmi a malba může dosahovat speciálních 3D efektů, které nám zajistí ozvláštnění naší tvorby.
Modelovací pasta nám na rozdíl od toho zajistí krásně hladký povrch a vytváří naší malbě plasticitu.
Nabídka modelovacích past
Arabská guma
Arabská guma se používá jako příměs do akvarelových barev pro zvýšení jejich transparentnosti, nabízí se tekutá i prášková.
Maskovací médium
Tekutý přípravek pro vykrývání ploch, které mají zůstat nepomalované, může být permanentní i sloupávací.
Volská žluč
Přírodní zvlhčovadlo sloužící k odmaštění podkladové plochy pod malbou.
Volská žluč Renesans
Nakupování online je u nás naprosto jednoduché a zvládne to úplně každý. Na této stránce také najdete všechny potřebné informace a odkazy.
Objednávky zasíláme přes různé dopravní společnosti, můžete si je také osobně vyzvednout na našich kamenných pobočkách či pobočkách Pošty a Balíkovny. Zboží skladem standardně posíláme do druhého dne od přijetí objednávky, doba doručení pak bývá v pracovní dny běžně do 24 hodin od expedice. V případě objednání zboží, které momentálně není skladem závisí doba doručení na rychlosti dodání zboží výrobcem.
Pro uhrádu objednávek máte u nás tři běžné možnosti - dobírku, bankovní převod a platební bránu. V případě dobírky se platí při převzetí dopravci, u ostatních dvou možností předem. Platební brána umožňuje platit jak kartou tak zrychleným převodem. Pro školy a instituce je možné platit také na fakturu po dodání zboží.
Ceník doprav
Typ dodání |
Cena (včetně DPH) |
Cena dobírky (včetně DPH) |
Doba dodání (po expedici zásilky) |
Limit (x = bez limitu) |
Doručení na pobočku | zdarma | 50,- | dle pobočky | x |
Artikon po Praze | 99,- | 50,- | 24 hodin (po,út,st,pá) | x |
Kurýr v rámci ČR | 99,-* | 50,- | 24 hodin (po-pá) | x |
Kurýr v rámci SR | 199,-* | x | 48 hodin (po-pá) | x |
Balík na poštu po ČR | 99,- | 50,- | 24 hodin (po-pá) | 30kg |
Balík do balíkovny ČR | 69,- | 50,- | 24 hodin (po-pá) | 20kg |
Pro doručovaní zásilek používáme tyto kurýry:
Ceník dopravy Kurýr v rámci ČR:
Váha zásilky | Cena s DPH |
do 9kg | 99 kč |
do 19kg | 119 kč |
do 29kg | 149 kč |
do 39kg | 199 kč |
do 49kg | 249 kč |
do 59kg | 299 kč |
do 79kg | 349 kč |
do 99kg | 399 kč |
do 149kg | 499 kč |
do 199kg | 599 kč |
nad 200kg | 999 kč + |
Ceník dopravy Kurýr v rámci SR:
Váha zásilky | Cena s DPH |
do 9kg | 199 kč |
do 19kg | 299 kč |
do 29kg | 499 kč |
do 39kg | 599 kč |
do 49kg | 699 kč |
do 59kg | 799 kč |
do 79kg | 999 kč |
do 99kg | 1199 kč |
nad 100kg | 2000 kč + |
Cena dopravy se může lišit oproti cenám výše v případě objednání těžké či objemné zásilky.
KS | |||||
---|---|---|---|---|---|
Benátský terpentýn Kremer 100ml 62010 |
295 Kč | Skladem | |||
Rektifikovaný terpentýn Lefranc 1l |
815 Kč | Skladem | |||
Terpentýnový olej Schmincke – různé velikosti |
od 202 Kč | Skladem | |||
Benátský terpentýn Sennelier 120ml |
379 Kč | Skladem | |||
Benátský terpentýn Schmincke 90ml - 50073 |
704 Kč | Na objednání | |||
Terpentýn Benátský Renesans 110ml |
490 Kč | Skladem | |||
Medium pro olejové barvy Old Holland 250ml |
349 Kč | Skladem | |||
Rektifikovaný terpentýn Lefranc 75ml |
155 Kč | Skladem |
KS | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Fix 4artist Pébéo 2mm – černý |
82 Kč | Skladem | ||||
Pigment Renesans 50g – žluť lazurová PY150 |
262 Kč | Skladem | ||||
Olejový šeps Umton 400ml |
329 Kč | Skladem | ||||
Fixy 4artist na olejové bázi 4mm – vyberte odstíny |
82 Kč | Skladem | ||||
Malířský pigment 100ml – Chromoxid tupý |
80 Kč | Doprodáno | ||||
Pigment Renesans 50g – modř kobaltová PB28 |
296 Kč | 1-2 týdny | ||||
Fix 4artist Pébéo 4mm – tmavě zelený |
92 Kč | Skladem | ||||
Pigment Renesans 40g – žluť indická |
186 Kč | Skladem |
KS | |||||
---|---|---|---|---|---|
Medium pro olejové barvy Old Holland 1000ml |
1 144 Kč | Skladem | |||
Rektifikovaný terpentýn Sennelier 250ml |
279 Kč | Skladem | |||
Rychleschnoucí medium pro olej Old Holland 250ml |
349 Kč | Skladem | |||
Terpentýn 1l Kremer 70010 |
595 Kč | Skladem |
Temperová barva Umton – 55 odstínů | předchozí produkt | Terpentýnový olej Umton – vyberte velikost | další produkt | Umělecký pigment Umton 1kg – různé odstíny |