
Malba olejovými barvami
Počátky olejových barev sahají až do 13. století, kdy se používaly hlavně pro jednoduché dekorace. Výrazněji se rozšířily až v průběhu 15. a 16. století, kdy je začalo používat více a více malířu, takže se tato technika roznesla velice rychle. Oproti dříve používaným temperovým barvám měly olejové barvy totiž množství výhod - delší výdrž barev, nevýrazné tahy štětce, jemnou konzistenci a samozřejmě jejich nerozpustnost vodou. Olejomalba zůstala bezesporu velice oblíbenou technikou až do dnešní doby a proto ji s Vámi rádi probereme v tomto našem prvním článku. Věříme, že s naším návodem se do této krásné techniky brzy vpravíte.


Olejové barvy obecně
Nejprve si shrneme co to vlastně olejové barvy jsou a čím se liší od od statních barev. U olejových barev jsou pigmenty smíchány s olejem (nejčastěji lněným), čímž získávají konkrétní vlastnosti podle použitého oleje.
Pro ředění olejových barev se používá terpentýn či ředítka určená přímo pro olejové barvy. Dále můžete barvy upravovat pomocí médií a po jejich dokončení použít lak pro jejich větší lesk a odolnost.
S olejovými barvami se pracuje velice příjemně a budou Vás vždy poslouchat. Mají hustou krémovou konzistenci, díky které můžete například vytvářet na malbě různě silné vrstvy a nemusíte se bát o jejich cestování po pláně. Barvy se mezi sebou dají jednoduše míchat a pro začátek Vám tedy stačí pár základních barev.
Olejové barvy relativně dlouho zasychají a proto je s nimi možno pracovat i nějaký čas po nanesení na plátno. Další vrstvu barev můžete nanášet přímo na starší vrstvy, není potřeba je nijak upravovat. Po zaschnutí barvy mírně ztmavnou, je nutno s tímto efektem dopředu počítat.
Co budete potřebovat:
-
Podložku, na kterou budete malovat - Malovat můžeme na plátno, dřevo, sololit, karton, papír i jiné povrchy. Z praxe je však pro malování nejvhodnější plátno natažené na napínacím rámu, tzv. blindrámu. V každém případě je důležité, aby bylo plátno (papír, karton také) ošetřeno šepsem. Šeps je hmota bílé barvy, která chrání podložku, např. na samotný papír malovat olejem moc nejde - olej by se propíjel skrze papír. S praktických důvodů můžete místo klasického napnutého plátna zvolit plátno na desce, na které se maluje podobně, avšak je výrazně skladnější a nemusíte se u něj bát o jeho propíchnutí nebo jiného požkození.
-
Barvy na malování - Barev existuje mnoho odstínů od mnoha značek, z barev dostupných na českém trhu doporučujeme nejvíce barvy Renesans a Umton. Pokud jste začátečník a ještě nevíte jaké odstíny správně zvolit, bude pro Vás nejlepší zakoupit nějakou celou sadu, nebo si můžete barvy pořídit podle následujícího seznamu: běloba titanová, kadmium žluté, kadmium červené, purpurová, modř ultramarínová, modř permanentní, kadmium zelené, okr, siena přírodní, umbra pálená (Jako případný další odstín si můžete přibrat černou barvu, i když se používá spíše v abstraktní malbě).
-
Média, oleje a ředidla - Ne, není to tak složité. Ač existuje plno přípravků, které se mísí s barvami, vám na začátek vystačí dva základní - lněný olej a terpentýn ("terpentýnový olej" je to samé). Lněný olej se používá k míchání barev a terpentýn na ředění a čištění. Pro pokročilejší umělce doporučujeme vyzkoušet z množství ředítek a medií a vybrat si takové, které Vám bude vyhovovat nejvíce.
-
Štětce či špachtle - Štětce na olejomalbu by měly být spíše s krátkým vlasem, hrubé a tuhé. Špachtle jsou dobré pro nanášení silnějších vrstev barev. Po skončení práce štětce čistíme pomocí hadříku a terpentýnu, po skončení práce ještě vymýváme v dlani s mýdlem. Během tvoření zkuste malovat tak, aby každý další nános nové barvy byl proveden čistým štětcem. Toho jde docílit jednoduchým otřením přebytečné barvy do hadříku. Bez toho by se totiž všechny barvy jakoby slily a nebyly by hezké, čisté. V oleji je každé přimíchání jiné barvy vidět.
-
Hadřík na přebytečnou barvu

Nyní již k samotné malbě
Malovat olejem jde v zásadě dvěma způsoby: a) alla prima, b) ve vrstvách
A) Alla prima znamená "najednou". Celá malba se děje v jedné vrstvě od počátku do konce. Tato metoda je vhodná pro rychlé práce a skicy.
B) Vícevrstvá malba je technika, která je sice náročnější, ale zase preciznější. Nikdy nesmíme malovat na vrstvu, která není dosud zaschlá.
Základní pravidla:
Abychom pochopili princip olejomalby, je třeba si uvědomit 2 základní principy a ctít je:
1. Postupujeme ve vrstvách od nejtenčích, ředěných pouze terpentýnem, až po silné s vysokým obsahem oleje. Tomuto pravidlu říkáme postupné přimašťování.
2. Nikdy nemalujeme do nezaschnuté vrstvy. Tím zabráníte praskání a loupání barvy.
POZOR! Různé barvy schnou různou dobu. Obecně však platí, že hnědé (umbry, sieny) a zemité (okry) schnou nejkratší dobu, nejdéle pak kadmia (žluté, modré, červené) a běloby (titanová).

Zakončení malování
Když domalujete své dílo, mělo by pořádně proschnout. Někdy to může trvat i měsíce (obraz je naprosto suchý zhruba po 6ti měsících v závislosti na vrstvě a množství oleje). Poté je vhodné obraz lakovat damarovým lakem. Malby nechte schnout vždy v neprašném prostředí a nejlépe někde kde s k nim dostane aspoň na část dne světlo. Pokud Vám zbyly nějaké barvy, které jste nepoužili, můžete je zkusit zmrazit ve voskovém papíru. Jistotu, že se barvy zachovají Vám sice nezaručíme, ale můžete to alespoň zkusit.
Závěrem
Malování olejem určitě nepatří k nejjednodušším technikám. Její zvládnutí vyžaduje čas a trpělivost. Odměnou však jsou krásná, pozoruhodná díla a příjemně strávený čas s metodou, kterou upřednostňovali před jinými prakticky všichni světoví malíři.
Doufáme, že jsme Vám s technikou olejomalby pomohli a brzy se této techniky naučíte a zkrásníte tento svět Vašimi obrazy. Přejeme Vám příjemně strávený čas a zase někdy příště u dalšího návodu.
