Domů MALBA Olejové barvy Laky a média (287 produktů)
Zboží bylo přidáno do košíku
Advanced Search Loading

Laky a média pro olejové barvy - Strana 9

Olejové barvy jako takové není možné ředit vodou, proto se k úpravě konzistence a dalších vlastností používají média. Na rozdíl od akrylových, temperových či akvarelových barev se u olejomalby bez těchto pomůcek prakticky neobejdete. Základními přípravky jsou lněný olej, terpentýnový olej, závěrečný lak a sikativ pro urychlení schnutí; v nabídce však najdete řadu dalších přípravků, které do malby přinesou něco nového nebo zjednoduší práci s barvou. Více v článku zde..

Řadit: 
Zobrazeno 193 - 216 z celkových 287
Na stránku 
Ředící medium Schmincke L 50ml - 50042

Ředící medium Schmincke L 50ml - 50042

Výrobce: Schmincke

Dostupnost: Skladem

Cena: 235 Kč

Rosolovité medium vhodné zejména pro lazurní vrstvy olejomaleb. Zvyšuje "flow" a snižuje viditelnost tahů štětcem. Zároveň také výrazně urychluje schnutí, zvyšuje lesk a transparentnost. Je vhodné pro...
Podzimní výprodej
Ředící medium Schmincke N 200ml - 50045

Ředící medium Schmincke N 200ml - 50045

Výrobce: Schmincke

Dostupnost: Skladem
Sleva: 30,0 %

Cena: 379 Kč

Univerzální ředidlo pro olejové barvy a následné čištění pomůcek. Vhodné pro běžné olejové barvy, které neobsahují damarovou pryskyřici. Nedoporučujeme kombinovat s dalšími médii a laky....
Podzimní výprodej
Ředící medium Schmincke N 60ml - 50045

Ředící medium Schmincke N 60ml - 50045

Výrobce: Schmincke

Dostupnost: Skladem
Sleva: 30,0 %

Cena: 190 Kč

Univerzální ředidlo pro olejové barvy a následné čištění pomůcek. Vhodné pro běžné olejové barvy, které neobsahují damarovou pryskyřici. Nedoporučujeme kombinovat s dalšími médii a laky....
Ředidlo pro olej Sennelier Green for Oil 100ml

Ředidlo pro olej Sennelier Green for Oil 100ml

Výrobce: Sennelier

Dostupnost: Skladem

Cena: 210 Kč

Netoxické medium vhodné pro ředění olejových barev. Zvyšuje transparentnost a snižuje konzistenci barvy. Používejte v nižších koncentracích do maximálně 25% vůči barvě. Schne déle než běžná ředidla na...
Ředidlo pro olej Sennelier Green for Oil 250ml

Ředidlo pro olej Sennelier Green for Oil 250ml

Výrobce: Sennelier

Dostupnost: Skladem

Cena: 310 Kč

Netoxické medium vhodné pro ředění olejových barev. Zvyšuje transparentnost a snižuje konzistenci barvy. Používejte v nižších koncentracích do maximálně 25% vůči barvě. Schne déle než běžná ředidla na...
Ředítko pro olej Schmincke citrus-terpin 200ml - 50013

Ředítko pro olej Schmincke citrus-terpin 200ml - 50013

Výrobce: Schmincke

Dostupnost: Skladem

Cena: 358 Kč

Univerzální ředidlo pro olejové barvy a následné čištění pomůcek s příjemnou vůní citronové kůry. Vhodné pro běžné olejové barvy, které neobsahují damarovou pryskyřici. Nedoporučujeme kombinovat...
Rektifikovaný terpentýn Old Holland 1000ml

Rektifikovaný terpentýn Old Holland 1000ml

Výrobce: Old Holland

Dostupnost: 1-2 týdny

Cena: 849 Kč

Oblíbené ředidlo pro olejové barvy a čištění pomůcek. Snižuje intenzitu a konzistenci barvy, mírně urychluje schnutí. Vyrábí se z minerálního lihu. Má minimální odér. Nabízíme ve velikostech 250ml a...
Rektifikovaný terpentýn Old Holland 250ml

Rektifikovaný terpentýn Old Holland 250ml

Výrobce: Old Holland

Dostupnost: Skladem

Cena: 299 Kč

Oblíbené ředidlo pro olejové barvy a čištění pomůcek. Snižuje intenzitu a konzistenci barvy, mírně urychluje schnutí. Vyrábí se z minerálního lihu. Má minimální odér. Nabízíme ve velikostech 250ml a...
Rektifikovaný terpentýn Sennelier 250ml

Rektifikovaný terpentýn Sennelier 250ml

Výrobce: Sennelier

Dostupnost: Dočasně nedostupné

Cena: 279 Kč

Tradiční ředidlo pro olejové barvy vyrobené z čisté pryskyřice borovice. Vhodné pro počáteční fáze malby, tvorbu náčrtů ale i jednoduše obecnou práci s olejovými barvami.  Vysoká kvalita...
Retušovací a závěrečný lak Schmincke 200ml - 50084

Retušovací a závěrečný lak Schmincke 200ml - 50084

Výrobce: Schmincke

Dostupnost: Skladem

Cena: 542 Kč

Závěrečný a retušovací lak vhodný pro fixaci olejových barev. Je bezbarvý, rychleschnoucí a nežloutne. Nerozpouští olejovou barvu, takže při kontaktu s čerstvou malbou barvy neponičí. Při použití jako...
Retušovací a závěrečný lak Schmincke 60ml - 50084

Retušovací a závěrečný lak Schmincke 60ml - 50084

Výrobce: Schmincke

Dostupnost: Skladem

Cena: 244 Kč

Závěrečný a retušovací lak vhodný pro fixaci olejových barev. Je bezbarvý, rychleschnoucí a nežloutne. Nerozpouští olejovou barvu, takže při kontaktu s čerstvou malbou barvy neponičí. Při použití jako...
Retušovací lak pro olej Chelsea levandulový

Retušovací lak pro olej Chelsea levandulový

Výrobce: Chelsea

Dostupnost: Skladem

Cena od: 490 Kč

Závěrečný retušovací lak archívní kvality pro šetrné uchování olejomaleb. Malbu chrání před světlem, prachem a dalšími vnějšími vlivy. Mimo damarové pryskyřice a dalších základních složek obsahuje také...
Rychleschnoucí medium pro olej Old Holland 1000ml

Rychleschnoucí medium pro olej Old Holland 1000ml

Výrobce: Old Holland

Dostupnost: Skladem

Cena: 1 144 Kč

Tekuté médium střední viskozity vhodné pro ředění olejových barev. Ve svém složení kombinuje lněný olej, terpentýn a white spirit. Upravuje konzistenci barvy a urychluje dobu jejího schnutí. Snižuje lesk....
Rychleschnoucí medium pro olej Old Holland 250ml

Rychleschnoucí medium pro olej Old Holland 250ml

Výrobce: Old Holland

Dostupnost: Skladem

Cena: 349 Kč

Tekuté médium střední viskozity vhodné pro ředění olejových barev. Ve svém složení kombinuje lněný olej, terpentýn a white spirit. Upravuje konzistenci barvy a urychluje dobu jejího schnutí. Snižuje lesk....
Schmincke lak ve spreji 50416 300ml

Schmincke lak ve spreji 50416 300ml

Výrobce: Schmincke

Dostupnost: Skladem

Cena: 299 Kč

Sennelier lněná fermež 250ml

Sennelier lněná fermež 250ml

Výrobce: Sennelier

Dostupnost: Skladem

Cena: 345 Kč

Lněná fermež je tepelně upravený lněný olej obohacený sikativy. Slouží jako příměs do médií a pojidel olejových barev a jako pojidlo při tření pigmentů do olejových a temperových barev (není vhodná pro...
Sennelier lněná fermež 75ml

Sennelier lněná fermež 75ml

Výrobce: Sennelier

Dostupnost: Skladem

Cena: 178 Kč

Lněná fermež je tepelně upravený lněný olej obohacený sikativy. Slouží jako příměs do médií a pojidel olejových barev a jako pojidlo při tření pigmentů do olejových a temperových barev (není vhodná pro...
Podzimní výprodej
Sennelier mastixový lak 75ml

Sennelier mastixový lak 75ml

Výrobce: Sennelier

Dostupnost: Skladem
Sleva: 10,0 %

Cena: 538 Kč

Mastixový lak Sennelier v balení 75ml. Jedná se o tradiční lak používaný umělci po generace. Je lesklý a velmi odolný. V delším čase může lehce žloutnout. Řeďte rektifikovaným terpentýnem. Nenalezli...
Sikativ de Haarlem Schmincke 60ml - 50022

Sikativ de Haarlem Schmincke 60ml - 50022

Výrobce: Schmincke

Dostupnost: Skladem

Cena: 272 Kč

Sikativ je přípravek urychlující schnutí olejových barev. Zlepšuje schnutí barvy jak na povrchu tak i uvnitř, při zachování krycích schopností a ostatních charakteristik jednotlivých odstínů. Sikativ de...
Sikativ medium rychleschnoucí 100ml

Sikativ medium rychleschnoucí 100ml

Výrobce: Renesans

Dostupnost: Skladem

Cena: 149 Kč

Medium na bázi sikativu a lněného oleje urychlující schnutí olejových barev. Přimíchejte přímo do barvy v poměru 1:4 až 1:8 (v závislosti na požadované době schnutí a dalším vlastnostem barvy -...
Strukturovací 3D gel lesklý – heavy body

Strukturovací 3D gel lesklý – heavy body

Výrobce: Renesans

Dostupnost: Skladem

Cena od: 219 Kč

Mléčně bílá pasta založená na koncentrované akrylové pryskyřici. Po zaschnutí se z pasty stane průhledný gel, který se využívá především pro plastickou reliéfní malbu. Lze přímo míchat s...
Strukturovací 3D gel lesklý – soft body

Strukturovací 3D gel lesklý – soft body

Výrobce: Renesans

Dostupnost: Skladem

Cena od: 219 Kč

Mléčně bílá pasta založená na koncentrované akrylové pryskyřici. Po zaschnutí se z pasty stane průhledný gel, který se využívá především pro plastickou reliéfní malbu. Lze přímo míchat s...
Strukturovací 3D gel matný – heavy body

Strukturovací 3D gel matný – heavy body

Výrobce: Renesans

Dostupnost: Skladem

Cena od: 219 Kč

Mléčně bílá pasta založená na koncentrované akrylové pryskyřici. Po zaschnutí se z pasty stane průhledný gel, který se využívá především pro plastickou reliéfní malbu. Lze přímo míchat s...
Strukturovací 3D gel matný – soft body

Strukturovací 3D gel matný – soft body

Výrobce: Renesans

Dostupnost: Skladem

Cena od: 219 Kč

Mléčně bílá pasta založená na koncentrované akrylové pryskyřici. Po zaschnutí se z pasty stane průhledný gel, který se využívá především pro plastickou reliéfní malbu. Lze přímo míchat s...
 

Jak malovat olejovými barvami

 

V 15. století se malba olejovými barvami stala jednoznačně nejpoužívanější technikou a nahradila tak z většiny malbu temperou. Ve 20. století jí začal směle konkurovat akryl pro svou jednoduchost a všestranost. Nicméně i dnes je olejomalba mezi umělci stále velmi oblíbená a zaujímá dál pozici královské mistrovské techniky. Hloubku, sytost a široké možnosti této pastózní barvy totiž zatím nic plně nenahradí. Začátečníci v malbě mají z olejových barev určitý respekt, není třeba se ale této techniky obávat. Naopak, olejové barvy svou kvalitou pomáhají umělci dosáhnout krásných výsledků a proto se neváhejte do toho pustit. V článku vám poradíme jak na to.

Co je to olejová barva

Olejové barvy se vyrábějí třením pigmentového prášku v oleji (nejčastěji lněném). Lněný olej má tendenci žloutnout, proto se k výrobě bílých a jiných světlých odstínů používají méně žloutnoucí oleje, jako je např. ořechový nebo saflorový. Vzhledem k jejich obsahu nelze olejové barvy ředit jednoduše vodou (ikdyž dnes už existují i média, která tuto vlastnost umožňují). K ředění slouží terpentýnový olej nebo už zmíněné jiné oleje. Každý pigment potřebuje pro žádanou konzistenci jiný objem oleje, např. alizarin nebo kraplak potřebují více, a proto jsou pak tyto barvy více transparentní.

Obsažené oleje dodávají barvě charakteristický vzhled a specifickou dobrou manipulovatelnost. Důkladně utřené pigmenty s oleji vytváří pasty, které jsou vizkózní a pružné. Výrobci do barev přidávají i různá plnidla a záhustky (např. německý výrobce Schmincke nabízí své profi barvy Mussini, které obsahují pryskyřici), a tak mají svůj vlastní speciální recept pro výrobu těch nejlépe použitelných olejových barev, který zůstává tajemstvím.

Olejové barvy relativně dlouho zasychají a proto je s nimi možno pracovat i nějaký čas po nanesení na plátno. Další vrstvu barev můžete nanášet přímo na starší vrstvy, není potřeba je nijak upravovat. Po zaschnutí barvy mírně ztmavnou, je nutno s tímto efektem dopředu počítat.

Po úplném zaschnutí barev je vhodné výslednou malbu zalakovat a ochránit ji tak před nečistotami a dodat ji celkový lesk. K tomu slouží damarové laky. Více se dočtete v kapitole níže - Média pro olejové barvy.

Varianty olejových barev

Olejové barvy jsou k dostání v tubách nebo větších plechovkách. Existuje také tuhá podoba - tzv. oil stickolejové tyčinky nebo pastely. V naší nabídce najdete např. od firmy Sennelier. Pokud s malbou začínáte, postačí vám studentská kvalita barev, např. od francouzského výrobce Pébéo, ukrajinského Rosa nebo čínského Phoenix. Barvy ve střední - umělecké kvalitě jsou velmi oblíbené od českého výrobce Umton, polského Renesans nebo Winsor & Newton. Pro náročné jsou tu např. profi barvy od německého výrobce Schmincke nebo holandského Old Holland.

Kompletní nabídku olejových barev najdete zde

Mohu si vyrobit vlastní olejovou barvu?

Ano, existují produkty, díky kterým si můžete zkusit vyrobit vlastní barvu. V naší nabídce najdete mnoho druhů i značek pigmentů, které smícháte s předem připravenou bázíNa skleněné desce rozetřete pomocí třecího běžce lžičku pigmentu a přimíchejte odpovídající množství báze. Důkladně spolu promíchejte, například špachtlí či lžičkou. Podle této směsi pak přidávejte buď pigment či bázi, než bude barva mít správnou konzistenci pro použití. Ideálních proporcí bylo dosaženo, pokud mají zaschlé tahy barvy hladký povrch a nedrolí se.

Techniky malby 

V zásadě rozlišujeme dva hlavní způsoby, kterými lze olejovými barvami malovat. A to alla prima (tzv. na jeden zátah) nebo ve vrstvách (čekáme na zaschnutí vrstvy a poté nanášíme další). Přičemž je třeba dodržovat určitá pravidla, aby nám malba nepraskala, tedy zejména je nutné dodržovat pravidlo mastnější na méně mastné. Technika alla prima vyžaduje rychlejší práci, malujeme během jednoho sezení nebo dokud nám obraz neuschne. Malbou alla prima se dá zachytit leccos od realistických portrétů, přes krajinky a využití najde i v zachycení spíše expresivních energických děl. Pro stejnou techniku můžeme znát označení mokré do mokrého nebo-li wet-on-wet, kterou proslavil umělec Bob Ross svými snovými krajinkami. Pro tuto techniku máme v nabídce tekutové podkladové barvy od firmy Renesans.  

Dále můžeme zmínit techniku impasto, tedy nanášení barvy v silné vrstvě, kdy tahy zůstávají jasně viditelné a vytvářejí texturovaný vzhled povrchu. Impasto se většinou používá spolu s technikou alla prima a více pro expresivní malbu. 

Velmi oblíbenou je dnes malba pomocí špachtlí. Kromě toho, že se špachtle používají na míchanání barev, mohou posloužit i místo štětce. V nabídce je mnoho tvarů a velikostí a z různých materiálů. Malba špachtlemi nevyžaduje tolik přesnost jako spíše umění práce s barvami a jejich správné vrstvení. 

Stějně jako v akrylu i v olejomalbě můžeme malovat technikou tupování a pointilismu. Pomůckou nám budou kulaté štětce nebo molitanové tupovací štětce. Pointilismus je mísení primárních barev vedle sebe tak, aby z odstupu vytvářely dojem sekundárních a dalších barev celého spektra. 

Zajímavou technikou je sgrafito neboli vyškrabování do vlhké olejové vrstvy obráceným koncem štětce, špachtlí nebo jakýmkoliv jiným ostrým nástrojem. 

Postup při malbě, podklady, štětce

Malovat můžeme na plátno, dřevo, sololit, karton, papír i jiné povrchy. Z praxe je však pro malování nejvhodnější plátno natažené na napínacím rámu, tzv. blindrámu.

Druh plátna může nemálo ovlivnit charakter malby. Hrubší lněná plátna se více hodí na expresivnější díla, zatímco ty méně hrubé jsou daleko příhodnější pro precizní jemné malby tenkými tahy. Nejjemnější bývají plátna syntetická, lehce hrubší je pak bavlna. Kdybychom chtěli materiál velice hrubý se silnou texturou, můžeme zvolit jutuV každém případě je důležité, aby bylo plátno ošetřeno šepsem, který chrání před prosáknutím oleje do podkladu. V nabídce najdete přímo olejový šeps, ale lze použít i šeps akrylový. Pokud se vám do napínání plátna nechce, můžete zakoupit plátna napnutá, která jsou od výrobce už našepsována. Nabídku všech pláten najdete zde

Další možností je malba na tvrdý podklad, jako je plátno na desce, sololitová deska, překližka nebo i sklo a mramor.

Našepsovaný podklad si dále můžeme nabarvit v jednom barevném tónu, tzv. imprimatura. Jedná se o tenkou transparentní vrstvu malby, přes kterou prosvítá případný předkres tužkou nebo uhlem. Imprimaturu si vytvoříme smícháním olejové běloby s danou barvou a zředíme terpentýnem. Často se používá imprimatura středního tónu, což nám zjednoduší později práci při docílení efektu průsvitu. 

Na míchání barev budeme potřebovat paletu, nejlépe dřevěnou, ze které půjde přebytečná barva dobře odstranit. Nabídku palet najdete zde

Kromě barev, médií, podkladu a paletky budeme ještě potřebovat vhodné štětce a špachtle. Na malbu olejem se dají použít jak štětce přírodní tak i syntetické. Dražší přírodní s jemnými štětinami, jakými jsou například štětce sobolí, bývají nejvhodnější na jemnou precizní malbu, málokterý syntetický vlas jejich kvalitu umí nahradit. Se štětinovými štětci lze zase naopak pracovat velmi energicky, hodí se při technice alla prima i proto, že s nimi můžeme pokládat větší plochy a silné vrstvy barvy. Měkké štětce se používají na nanášení lazur. Často se dají použít stejné štětce pro olejomalbu i akryl, naši nabídku najdete zde.

Pro udržení čistoty barvy je důležité, abychom štětec po každém použití důkladně vymyli anebo měli připravenou větší sadu čistých štětců, které budeme po ušpinění od barvy měnit a používat vždy jen jeden štětec pro jeden barevný odstín. Ze štětců nejdříve otřeme do hadříku přebytečnou barvu, vymyjeme v terpentýnu a nakonec v dlani nebo kalíšku s mýdlem nebo tekutým čističem na štětce. Mýdla na štětce najdete zde

Samotný postup malby, jak už bylo řečeno, musí dodržovat určitá pravidla. Pokud malujeme ve vrstvách, postupujeme od nejtenčích, ředěných pouze terpentýnem po silné s vysokým obsahem oleje. Tomuto pravidlu říkáme postupné přimašťování. Nikdy nemalujeme do nezaschnuté vrstvy. Tím zabráníme popraskání a loupání barvy. Je třeba mít na paměti, že barvy mají různou dobu schnutí. Obecně lze říct, že nejkratší dobu schnou zemité barvy (umbra, sienna, okr) a nejdéle kadmia (žluté, modré, červené) a běloba titanová. 

Po úplném zaschnutí, což může trvat i několik měsíců, malbu zakončíme závěrečným zalakováním. Lakovat můžeme klasickou cestou, tedy rozetřít tekutý lak plochým štětcem nebo dnes existují i varianty laků ve spreji, které jsou jednodušší na aplikaci. Lak musí být damarový nebo existují laky univerzální, které lze použít pro olejomalbu i akryl. 

Média pro olejové barvy

Médiem označujeme jak právě médium nosné a nebo dodatečné směsi, které se mohou skládat z oleje, terpentýnu nebo pryskyřičného laku. Jako nosič olejových barev se nejčastěji používá za studena lisovaný lněný olej. Lze koupit buď levnější rafinovaný nebo kvalitnější polymerovaný, který je méně tekutý, rychleji zasychá, výrazně méně žloutne a navíc si zachovává pružnost. 

Ořechovým nebo saflorovým nebo-li světlicovým olejem ředíme bílé pigmenty a makový je vhodný pro zpomalení schnutí barev. Olej makový se tedy nejčastěji používá při malbě alla prima, při které se nám velice hodí trocha času navíc.

Terpentýnový olej je základním médiem, které budete při olejomalbě určitě potřebovat. Používá se k ředění barev ale i k čištění štětců, špachtlí a palet. Terpentýnový olej má specifický zápach a je těkavý, to znamená, že i silně hořlavý. Pokud hledáme náhrady, můžeme se obrátit buď k terpentýnu bezzápachovému, který je pouze chemicky upraven, ale stále je těkavý a zdraví lehce škodlivý, ale postrádá charakteristický zápach. Vyrábí se i terpentýn pomerančový, který má pomerančovou vůni, zamezí tedy částečně nepříjemnému zápachu. Existují i různá eko ředítka, která jsou více či méně ekologicky a zdravotně nezávadná, avšak neodstraní barvu za štětců tak dobře jako klasický terpentýn. 

Protože olejomalba velmi dlouho schne, jsou často vyhledávanými médii sikativy a jiné urychlovače schnutí. Dobu schnutí můžeme naopak i prodloužit různými retardéry schnutí

Pro zvýšení hustoty barev lze použít impasta a strukturovací gely na bázi akrylové pryskyřice, což se hodí pro práci se špachtlí.

Novinkou jsou média, která změní vlastnosti olejových barev tak, aby se daly ředit vodou. Toto médium pro vodouředitelnost se smíchá s barvou rovnou na paletě a pak můžeme nejen ředit vrstvy malby, ale i čistit štětce a jiné pomůcky vodou. Případně dnes existují už i vodou ředitelné olejové barvy, které lze použít rovnou bez média. 

Mezi média se řadí i finální laky pro zalakování malby, v tekuté formě nebo ve spreji. Nejen že ochrání malbu před nečistotami, ale dodá ji i celkovou hloubkou a podpoří sytost barev. Na výběr jsou laky matné, lesklé nebo saténové (pololesklé). Lak si můžete i sami vyrobit smícháním damarové pryskyřice s terpentýnovým olejem. 

Mezi laky vyrobené rozpuštěním pryskyřice v lihu patří např. benátský terpentýn. Ten se používá zejména pro zvýšení lesku, tekutosti a pružnosti barev, ale jeho nevýhodou je tendence ke žloutnutí. Prodlužuje dobu schnutí. S pryskyřicemi je všeobecně problém, v 17. století se zjistilo, že po delší době oxidují a povrch malby kvůli tomu tmavne. S tímto jevem bojují restaurátoři dodnes.

Dalšími zajímavými médii je např. cold wax medium pro zvýšení konzistence nebo jako finální lak, glazing medium pro zvýšení elasticity barev a lesku a mnoho dalších, florentine pro čištění starých olejomaleb nebo grafické médium pro olejové barvy, díky kterému můžete z jakékoli olejové barvy vyrobit barvu pro grafický tisk. Pro kompletní nabídku médií přejděte na náš e-shop.

Doufáme, že jsme vám v tomto článku poskytli potřebné informace pro vaši práci a brzy se do této královské techniky pustíte. Její zvládnutí vyžaduje čas a trpělivost. Odměnou vám však budou krásná zářivá díla a příjemně strávený čas. Přejeme vám hodně štěstí při tvorbě.

Artikon 1996-2024 Cookies | Sunlight systems - tvorba e-shopů

Tato webová stránka používá cookies

Na těchto stránkách fungují cookies, které naše společnosti využívají. Jednotlivé typy cookies a jejich dobu zpracování naleznete popsané níže v tabulce. Zvolte prosím Vámi preferovanou variantu. Pokud byste nás potřebovali ohledně výkonu vašich práv v souvislosti se zpracováním cookies kontaktovat, obraťte se prosím na společnost, jejíž stránky procházíte, nebo na našeho Pověřence pro ochranu osobních údajů. Pokud si myslíte, že s osobními údaji nenakládáme, jak bychom měli, máte možnost podat stížnost u Úřadu pro ochranu osobních údajů. Budeme však rádi, pokud se nejdříve obrátíte přímo na nás a budeme tak moct Váš požadavek obratem vyřešit.