ZPĚT NA GRAFIKU

Základní rozdělení, grafika obecně

V tomto článku si ukážeme rozdělení grafických technik, význam pomůcek a správného výběru barev. Klasické grafické techniky se v některých případech dají aplikovat i na vaše domácí podmínky a můžete si tak sami vyzkoušet krásu a jednoduchost reprodukčních technik vlastního obrazového návrhu. Je pak na vás, jestli tak zhotovíte jeden originální grafický tisk nebo využijete matrice na potisk například oblíbených triček.

ROZDĚLENÍ GRAFICKÝCH TECHNIK

Tisk z výšky Známe jako nejstarší soubor grafických metod. Týká se techniky linorytu, linořezu, dřevorytu, dřevořezu, razítka, tisku z koláže, knihtisku. Tedy všech tiskových technik, kde tiskne vyvýšená plocha reliéfu (matrice) a zahloubené části jsou tak plochy netisknoucí. Je lehce aplikovatelný i v domácích podmínkách, můžete si jej tak vyzkoušet vy i vaše děti mimo grafické dílny. Více o linorytu se dočtete v tomto článku.

Tisk z hloubky V tomto případě je hlubotisková barva vtírána do prohloubených míst a naopak plochy vyvýšené by měly být co nejčistší, barva by tedy měla zůstat pouze v prohloubených částech. Tiskne se tak motiv, který je vyhloubený ať už suchou nebo tzv. mokrou cestou. Při samotném tisku je zapotřebí vyvinout velký tlak, ideálně grafickým lisem. Matrici pro tisk z hloubky opracováváme dvěma způsoby: mechanicky rytím, škrabáním (suchá jehla, mědiryt, oceloryt, mezzotint) a chemicky mokrým způsobem, za použití chemikálií (lept, akvatinta). Více o technice suché jehly se dočtete v tomto článku

Tisk z plochy Tisknoucí prvky jsou při této technice na stejné úrovni, pracujeme pouze s porézními materiály a především se vzájemně odpudivými chemickými vlastnostmi. Tisknoucí místa přitahují olejovou barvu a odpuzují vodu, netisknoucí místa přijímají vodu a odpuzují mastnotu barev. Nosičem obrazu se nejčastěji stává litografický vápenec. Mluvíme tedy o kamenotisku a litografii. Tuto techniku je však nutné provádět v prostorách grafické dílny vzhledem k potřebě velkého grafického lisu a používání chemikálii. Dále pak známe techniku průtisku a další serigrafii.

TISKAŘSKÁ BARVA

Máme na výběr z mnoha typů a odstínů tiskařských barev. Je důležité promyslet kdo, jakou technikou a na jaký materiál budete tisknout. Stejně tak vás tato úvaha nasměruje jestli zvolíte vodorozpustné tiskařské barvy, nebo klasické olejové rozpustné například terpentýnovým olejem. Barvy jsou přizpůsobené jednotlivým technikám.

Tiskařská olejová barva – barva pojená vysychavým lněným olejem, hustota je ovlivněná fermeží, tedy vařeným lněným olejem a v závěru je rozpustná terpentýnovým olejem. Umožní vysoce kvalitní, přesný tisk. Po zaschnutí zůstává barva odolná vůči oděru, voděodolná. Je tedy vhodná na různé nasákavé povrchy, pro zkušenější tiskaře včetně textilu. U olejové barvy je nutné pamatovat na delší dobu schnutí. Barvy vybírejte zde.

Tiskařská barva olejová vodou rozpustná – hlavní výhoda této barvy je samozřejmě jednoduché čištění a ředění. Stále zde zůstává vysoká kvalita tisku. Doporučujeme tyto barvy.

Tiskařská barva vodou rozpustná – vzhledem k jednoduché manipulaci, čištění a dobrým krycím vlastnostem je vhodná především pro školy a grafické začátečníky. Je upravena s ohledem na dobré nanášení a přilnavost k povrchu lina. Schnutí této barvy je rychlejší než u barev olejových. Zakoupit můžete zde.

Sítotisková barva V našem sortimentu najdete profesionální akrylovou barvu pro sítotisk SerigrafiArt proffesional. Je na vodní bázi, tedy vodorozpustná. Ideální pro použití na papír, textil a dřevo. Je určena pro sítotisk na plakáty a grafiku. Výsledkem je hluboký, bohatý, plakátový povrch. Je vysoce krycí, pokud potřebujete vrstvu zprůhlednit smíchejte barvu s transparetní bělobou.

NÁSTROJE

Rydlo K opracování reliéfní destičky (matrice) u linorytu slouží nožíky, dlátka či žlábková rydla různých velikostí a profilů. Nejběžnějším profilem je tvar U a V. Výběr velikosti a profilu se přizpůsobuje obrazu, který budete chtít tisknout a materiálu, který jste si vybrali pro zhotovení matrice. Samozřejmě vám také musí příjemně padnout do ruky. Obecně však platí čím detailnější obraz, tím drobnější rydlo. Rydlo je potřeba mít dostatečně ostré, aby pružný materiál dobře odřízlo a netrhalo. V nabídce jsou základní sady rydel, které obsahují rukojeť a více vyměnitelných žlábkových hrotůjsou vhodné pro ozkoušení jednotlivých profilů a velikostí. U vyšší kvality rydel pak sice postrádáme výhodu vyměnitelných hrotů, zato ostří není potřeba často dobrušovat, kov je stálejší a není náchylný k tvoření kazů díky mechanickému opotřebení. Při práci s rydlem dbejte na bezpečnost práce, tedy na pravidlo směru rytí: ryjeme vždy směrem od ruky a těla! Výběr rydel a sad najdete zde

Pro práci s kovovou deskou používáme speciálně upravené nástroje, které zanechávají rozdílou stopu a tedy odlišné struktury a hloubku struktur pro vetření barvy. Dokážete jimi tak strukturu narušit a vyhladit. Každý grafik má své oblíbené nástroje, stopy rulet a tvar hladítek. Je tedy třeba si vyzkoušet jaká struktura bude vyhovovat vám při finálním tisku (vybírat můžete na našem e-shopu):

Grafická jehla Pro techniku suché jehly či obdobného rytí do matric slouží právě grafická jehla, tedy jehla z oceli zabroušená do úhlu 60-80°. Ocelový hrot je pak zasazen v dobře uchopitelné rukojeti. Ryjeme kolmo k desce, vzhledem k tomu, že jehla kov pouze rozhrnuje, vzniká zvedlý hřebínek (grátek).

Ruleta

Skoblina

Hladítko

Škrabátko (šábr) 

Ocelová rydla Rydla pro rytí do kovu. Vzniká ostrá hrana, rydlo materiál kovu odebírá, tzv. grátek se před tiskem zbousí. Můžeme mít ocelové rydlo vícehroté, které nám pomáhá při šrafování.

Grafický váleček Pro nanesení tiskařské barvy jakéhokoliv druhu je potřeba syntetického válečku. Díky válečku jsme schopni rozválet rovnoměrnou vrstvu barvy nanesenou na desku pevnou, stabilní a nepropustnou (např. sklo, sololit). Válečky najdete zde

Grafický lis Při finálním tisku u všech technik je potřeba vynaložit určitý tlak pro kvalitní otisk. Ke každé technice přistupujeme individuálně, bereme na zřetel vlastnosti barvy, matrice a materiálu na který tiskneme. Je samozřejmé, že čím silnější a jednorázovější tlak při otisku klademe, tím vyjde tisk kvalitněji. Proto je ideální grafický lis s velkým přítlakem. Například pro hlubotiskové techniky je nutností. Pro tisk z výšky, nebo domácí účely však existují varianty méně nákladné a prostorově sympatičtější. Mezi ně můžeme zařadit menší satinýrky, ložiskové ruční lisy, knihařskou kost či lžičku. Pokud si pro finální tisk vyberete jednu z obyčejnějších pomůcek, je důležité být trpělivý a jemnými krouživými pohyby přitisknout papír ke všem místům matrice. Více o grafických lisech se dočtete v tomto článku.

ZÁKLADNÍ MATERIÁLY PRO TVORBU MATRIC, ŠABLON A SÍT

Kovové desky - měděná, zinková, ocelová, hliníková - slitiny hliníku (grafické desky najdete zde)

Linoleum - v dnešní době existují přímo upravená linolea pro linoryt v různé tvrdosti, hrubosti, rozměru a s vyztužením (nabídku lin najdete zde):

- Softcut je hmota napodobující linoleum, je však na silikonové bázi a tedy velmi měkká a ohebná. Při rytí není potřeba vynaložit velký tlak na rydlo a tím pádem je vhodnější a bezpečnější pro práci dětí s ostrým předmětem. Dobře se nařezává, znamená to tedy, že Softcut lze jednoduše využít pro výrobu tiskátek a razítek.

- Klasické linoleum je běžné kvalitní linoleum pro rytí. Vhodné je vyrovnané tužší lino. Běžné moderní podlahové lino není pro linoryt vhodné, má bohužel vyšší poměr pružné syntetiky a tím při rytí vznikají nežádoucí trhliny, není ani dostatečně silné.

- Pevnější lino s výztuží je vhodné pro kvalitnější a preciznější práci, jeho pevnost je výhodou u detailního rytí, je však potřeba vynaložit silnější a přesnější tlak na rydlo. Výztuž brání v případném nalomení pevného materiálu.

Dřevo Pokud se rozhodneme pro tisk z výšky jako je dřevořez nebo dřevoryt, budeme samozřejmě pro matrici používat materiál dřeva. Použitý druh dřeva a jeho řez je však pro tyto techniky odlišný. U dřevořezu volíme dřevo měkčí (lípa, topol), pro detailnější kresbu tvrdší (hruška, jabloň, ořech). Pro dřevoryt volíme dřevo tvrdší (zimostrázové, případně lze nahradit dubem).

Materiál pro vytvoření šablon - můžete použít knihařské lepenky, pevný karton, obyčejné čtvrtky, syntetické folie atd.

Síťovina - materiál potřebný při sítotisku. Měla by být stejnoměrně vypnuta na rámu. Na trhu je k dostání v různé hustotě tkaní. Čím jemnější síťovinu použijete, tím bude nános barvy přesnější.

Artikon 1996-2024 Cookies | Sunlight systems - tvorba e-shopů

Tato webová stránka používá cookies

Na těchto stránkách fungují cookies, které naše společnosti využívají. Jednotlivé typy cookies a jejich dobu zpracování naleznete popsané níže v tabulce. Zvolte prosím Vámi preferovanou variantu. Pokud byste nás potřebovali ohledně výkonu vašich práv v souvislosti se zpracováním cookies kontaktovat, obraťte se prosím na společnost, jejíž stránky procházíte, nebo na našeho Pověřence pro ochranu osobních údajů. Pokud si myslíte, že s osobními údaji nenakládáme, jak bychom měli, máte možnost podat stížnost u Úřadu pro ochranu osobních údajů. Budeme však rádi, pokud se nejdříve obrátíte přímo na nás a budeme tak moct Váš požadavek obratem vyřešit.