Zboží bylo přidáno do košíku
Domů NAŠE ZNAČKY Umton Polymerovaný lněný olej 250ml

Polymerovaný lněný olej 250ml

Výrobce Umton
Kód produktu 86.4014
EAN kód 8591166322720
Záruka 2 roky
Dostupnost Skladem
Dostupnost
na prodejnách
Shop icon
Hodnocení:
Hodnotilo: 6 zákazníků
Cena 210 Kč
174 Kč bez DPH
Počet kusů

Polymerovaný lněný olej od značky Umton o velikosti 250ml. Oproti běžnému lněnému oleji rychleji zasychá a výrazně méně žloutne, proto je pro ředění olejových barev jednoznačně lepší volbou. Jeho hustou konzistenci lze upravit přídavkem terpentýnu.

 

Nenalezli jste zde odpověď na to co Vás k tomuto produktu zajímá? Neváhejte nás kontaktovat a my Váš dotaz rádi zodpovíme.

Malba olejovými barvami

Počátky olejových barev sahají až do 13. století, kdy se používaly hlavně pro jednoduché dekorace. Výrazněji se rozšířily až v průběhu 15. a 16. století, kdy je začalo používat více a více malířu, takže se tato technika roznesla velice rychle. Oproti dříve používaným temperovým barvám měly olejové barvy totiž množství výhod - delší výdrž barev, nevýrazné tahy štětce, jemnou konzistenci a samozřejmě jejich nerozpustnost vodou. Olejomalba zůstala bezesporu velice oblíbenou technikou až do dnešní doby a proto ji s Vámi rádi probereme v tomto našem prvním článku. Věříme, že s naším návodem se do této krásné techniky brzy vpravíte :)

Olejové barvy obecně

Nejprve si shrneme co to vlastně olejové barvy jsou a čím se liší od od statních barev. U olejových barev jsou pigmenty smíchány s olejem (nejčastěji lněným), čímž získávají konkrétní vlastnosti podle použitého oleje. 
 
Pro ředění olejových barev se používá terpentýn či ředítka určená přímo pro olejové barvy. Dále můžete barvy upravovat pomocí médií a po jejich dokončení použít lak pro jejich větší lesk a odolnost.
 
S olejovými barvami se pracuje velice příjemně a budou Vás vždy poslouchat. Mají hustou krémovou konzistenci, díky které můžete například vytvářet na malbě různě silné vrstvy a nemusíte se bát o jejich cestování po pláně. Barvy se mezi sebou dají jednoduše míchat a pro začátek Vám tedy stačí pár základních barev.
 
Olejové barvy relativně dlouho zasychají a proto je s nimi možno pracovat i nějaký čas po nanesení na plátno. Další vrstvu barev můžete nanášet přímo na starší vrstvy, není potřeba je nijak upravovat. Po zaschnutí barvy mírně ztmavnou, je nutno s tímto efektem dopředu počítat.
 

Co budete potřebovat:

  • Podložku, na kterou budete malovat - Malovat můžeme na plátno, dřevo, sololit, karton, papír i jiné povrchy. Z praxe je však pro malování nejvhodnější plátno natažené na napínacím rámu, tzv. blindrámu. V každém případě je důležité, aby bylo plátno (papír, karton také) ošetřeno šepsem. Šeps je hmota bílé barvy, která chrání podložku, např. na samotný papír malovat olejem moc nejde - olej by se propíjel skrze papír. S praktických důvodů můžete místo klasického napnutého plátna zvolit plátno na desce, na které se maluje podobně, avšak je výrazně skladnější a nemusíte se u něj bát o jeho propíchnutí nebo jiného požkození.
  • Barvy na malování - Barev existuje mnoho odstínů od mnoha značek, z barev dostupných na českém trhu doporučujeme nejvíce barvy Renesans a Umton. Pokud jste začátečník a ještě nevíte jaké odstíny správně zvolit, bude pro Vás nejlepší zakoupit nějakou celou sadu, nebo si můžete barvy pořídit podle následujícího seznamu: běloba titanová, kadmium žluté, kadmium červené, purpurová, modř ultramarínová, modř permanentní, kadmium zelené, okr, siena přírodní, umbra pálená (Jako případný další odstín si můžete přibrat černou barvu, i když se používá spíše v abstraktní malbě).
  • Média, oleje a ředidla - Ne, není to tak složité. Ač existuje plno přípravků, které se mísí s barvami, vám na začátek vystačí dva základní - lněný olej a terpentýn ("terpentýnový olej" je to samé). Lněný olej se používá k míchání barev a terpentýn na ředění a čištění. Pro pokročilejší umělce doporučujeme vyzkoušet z množství ředítek a medií a vybrat si takové, které Vám bude vyhovovat nejvíce.
  • Štětce či špachtle - Štětce na olejomalbu by měly být spíše s krátkým vlasem, hrubé a tuhé. Špachtle jsou dobré pro nanášení silnějších vrstev barev. Po skončení práce štětce čistíme pomocí hadříku a terpentýnu, po skončení práce ještě vymýváme v dlani s mýdlem. Během tvoření zkuste malovat tak, aby každý další nános nové barvy byl proveden čistým štětcem. Toho jde docílit jednoduchým otřením přebytečné barvy do hadříku. Bez toho by se totiž všechny barvy jakoby slily a nebyly by hezké, čisté. V oleji je každé přimíchání jiné barvy vidět.
  • Hadřík na přebytečnou barvu

Nyní již k samotné malbě

Malovat olejem jde v zásadě dvěma způsoby: a) alla prima, b) ve vrstvách
A) Alla prima znamená "najednou". Celá malba se děje v jedné vrstvě od počátku do konce. Tato metoda je vhodná pro rychlé práce a skicy.
B) Vícevrstvá malba je technika, která je sice náročnější, ale zase preciznější. Nikdy nesmíme malovat na vrstvu, která není dosud zaschlá.

Základní pravidla:

Abychom pochopili princip olejomalby, je třeba si uvědomit 2 základní principy a ctít je:
1. Postupujeme ve vrstvách od nejtenčích, ředěných pouze terpentýnem, až po silné s vysokým obsahem oleje. Tomuto pravidlu říkáme postupné přimašťování.
2. Nikdy nemalujeme do nezaschnuté vrstvy. Tím zabráníte praskání a loupání barvy.
POZOR! Různé barvy schnou různou dobu. Obecně však platí, že hnědé (umbry, sieny) a zemité (okry) schnou nejkratší dobu, nejdéle pak kadmia (žluté, modré, červené) a běloby (titanová).

Zakončení malování

Když domalujete své dílo, mělo by pořádně proschnout. Někdy to může trvat i měsíce (obraz je naprosto suchý zhruba po 6ti měsících v závislosti na vrstvě a množství oleje). Poté je vhodné obraz lakovat damarovým lakem. Malby nechte schnout vždy v neprašném prostředí a nejlépe někde kde s k nim dostane aspoň na část dne světlo. Pokud Vám zbyly nějaké barvy, které jste nepoužili, můžete je zkusit zmrazit ve voskovém papíru. Jistotu, že se barvy zachovají Vám sice nezaručíme, ale můžete to alespoň zkusit.

Závěrem

Malování olejem určitě nepatří k nejjednodušším technikám. Její zvládnutí vyžaduje čas a trpělivost. Odměnou však jsou krásná, pozoruhodná díla a příjemně strávený čas s metodou, kterou upřednostňovali před jinými prakticky všichni světoví malíři.

Doufáme, že jsme Vám s technikou olejomalby pomohli a brzy se této techniky naučíte a zkrásníte tento svět Vašimi obrazy. Přejeme Vám příjemně strávený čas a zase někdy příště u dalšího návodu.

 

 

 

Média pro malbu

V tomto článku si představíme základní média pro malbu, které nám mohou zjednodušit práci s barvami anebo dát naší tvorbě nový rozměr. Postupně si představíme nejdříve média používaná pro olejomalbu, následně média vyráběná pro ulehčení malby a rozšíření možností akrylových barev. Nakonec se budeme věnovat užším možnostem akvarelových médií.

Olejomalba

Při malbě olejovými barvami musíme udržovat na zřeteli, že každý pigment potřebuje jiný objem oleje na ředění, tím pádem se můžeme setkávat s potížemi ve chvíli, kdy budeme do všech olejovek přidávat pro mísení a ředění stejné množství. Všechny tuby totiž s velkou pravděpodobností nebudou stejně tuhé. V souvislosti s tímto je třeba upozornit, že se doporučuje v podmalbě vyhýbat rychleschnoucím barvám s vysokým objemovým obsahem oleje, jako jsou například umbry, sieny nebo kobaltové modři.

V olejomalbě využíváme takzvané nosiče, nebo-li vazná média, který udržuje pigment ve stavu suspenze a váže ho k podložce. Dalšími médii, která využíváme, jsou dodatečné směsi, které se skládají například z oleje, terpentýnu a pryskyřičného laku. Dodatečné směsi buď přidáváme k barvě nebo používáme jako ředidlo. 

Oleje jako nosiče olejových barev:

Lněný olej 
Za studena lisovaný olej se používá jako nosič při tření pigmentů, přísada do olejových médií. Jeho jiné formy, jako kupříkladu zahuštěný olej nebo olej vybělený na slunci se používají jako přípravky malby nebo lazurování samy o sobě nebo ve spojení s dalšími materiály (lze je rozředit esenciálními oleji jako je terpentýn nebo levandulový olej, který vysychá pomaleji). Zahuštěný olej schne pomaleji, ale doporučuje se pro své nežloutnoucí vlastnosti a pružnost. Rafinovaný lněný olej lze jako přídavek do olejový barev také použít, jeho negativním efektem je ovšem právě již zmiňované žloutnutí.
Rafinovaný lněný olej Renesans
Za studena lisovaný lněný olej Umton

Ořechový olej 
Ořechový olej je bledší než lněný a tudíž se doporučuje použití se světlejšími pigmenty. Netmavne a zvyšuje lesk.
Ořechový olej Renesans

Makový olej
Pomalu vysychavý prostředek vhodný pro přímou malbu mokrým do mokrého.
Makový olej Umton

Saflorový olej
Doporučuje se zejména do světlých barev, déle zasychá, používá se tedy i jako retardér.
Saflorový olej Umton

Světlicový olej
Vhodný na tření bílých pigmentů, nevhodný při přemalbách povrchů ředěných jinými oleji.

Vařené oleje
V dnešní době již považovány za nespolehlivé a příliš žluté.

Média olejomalby

Nejbezpečnější metodou pro malbu olejovými barvami zůstává použití barvy v tubě tak, jak je anebo ji naředit terpentýnem, lakovým benzinem nebo levandulovým olejem.

Terpentýnový olej
Je základním přípravkem pro malbu olejovými barvami, používá se pro jejich ředění. Terpentýn se zpočátku vyráběl z terpentýnového stromu nebo-li řečíku terebitového, což je středozemní strom příbuzný s pistácií. Dnes se dostává z borovic. Používá se i jako čistič štětců a jiných malířských nástrojů jako jsou palety a špachtle. 
Terpentýnový olej má specifický zápach, který může být nežádoucí. K dostání jsou v dnešní době chemicky upravené oleje a náhražky, které fungují jako bezzápachová ředítka.
Terpentýnový olej Renesans
Terpentýnový olej bez zápachu Malzeit

Rozpustné laky a oleopryskyřice

Měkké pryskyřičné laky vyráběné rozpouštěním pryskyřice v lihu (mastix nebo damar v terpentýnovém destilátu). Často se míchaly s vysychavými oleji pro vytvoření rychleji schnoucího malířského média. Mezi rozpustné laky a oleopryskyřice patří:

  • benátský terpentýn - Používá se zejména přidáním do olejových barev pro zvýšení lesku, tekutosti a pružnosti. Prodlužuje dobu schnutí a musíme počítat s jeho lehkým žloutnutím. (Benátský terpentýn Renesans)
  • štrasburský terpentýn
  • kopajvový balzám - Dnes ho nahradil spíše právě benátský terpentýn, kopajvový balzám se používal zejména v minulosti, ale jeho vlastnosti se neosvědčily.

Tyto přípravky se používaly s vysychavými oleji nebo pryskyřičnými médii a dodávaly obrazům lesk a hloubku. 

Problémy s využitím pryskyřic

Rozšíření používání pryskyřic se objevilo v 17. století. Po čase se bohužel ukázalo, že po aplikaci se objevují problémy s tmavnutím, křehnutím a rozpustností barev, které způsobuje oxidace a křehkost pryskyřice. Tyto vlastnosti pryskyřičným laků trápí muzejní restaurátorská oddělení do dnešních dob. U vysychavých laků k tomuto jevu tak výrazně nedochází.

Damarový lak
Damarová pryskyřice pochází z Malajsie a Indie z rostliny damaroň jižní. Používá se k finálnímu zacelení malby po vyschnutí. Damarový lak lze vyrábět i domácky z kostek průhledně slámově zbarvené damarové pryskyřice zředěné terpentýnovým olejem. Jednodušší je ale v dnešní době době pořídit si již připravený damarový lak, který máme v nabídce Artikonu od několika různých značek. Nabízí se v různém provedení, můžeme tak dostat lak

  • lesklý
  • matný
  • saténový

Lak se vyrábí buď ve spreji nebo tekutý, který nanášíme štětcem. Populárnější pro jeho snazší aplikaci je onen sprejový.
Spolu s damarem se dříve používal pro stejné účely mastix, čas ukázal, že tato pryskyřice je oproti damarové daleko méně efektivní. Damarový lak se přitom dá využívat přímo do olejových barev, kterým dodává lesk a malba má emailový hladký povrch.

Vrstva závěrečného laku chrání malbu před vlhkostí, škodlivými plyny v atmosféře, okysličováním a dalšími vlivy prostředí 
Zde k dostání v e-shopu

Média na bázi alkalydových pryskyřic
Tato média za svou téměř třicetiletou výrobu ještě neprošla dlouhodobým zkoumáním trvanlivosti, jediné co se dá s určitostí tvrdit, je, že tvoří tvrdší film než média s vysychavým olejem.
Při malbě s použitím médií musíme brát na zřetel pravidlo mastného na méně mastné. Každá vrstva barvy by měla obsahovat trochu více média než vrstva pod ní.

Retardér schnutí

  • kobaltový sikativ - pomaluschnoucí pigmenty lze ovlivnit kobaltovým sikativem, u nás k dostání od Umtonu
  • různé druhy ředítek - dále existují různé druhy ředítek určených ke zpomalení schnutí, které nabízí téměř každá značka

Kerotix
Voskový lak na olejomalbu, který ji konzervuje, tvoří matnou a pevnou vrstvu. Nabízíme také od Umtonu.

 

Malba akrylovými barvami

Většina z médií pro malbu akrylem jsou verzemi emulzí, které se používají při výrobě akrylových barev, a proto je můžeme zpravidla zcela bezpečně míchat přímo s barvou.

Lesklé médium
Emulze akrylového polymeru z níž vychází barva. Je většinou interně plastifikována, aby dosáhla co největší pružnosti. Vytvořený film je měkký, může vést až k lepkavosti s zachycování nečistot.
Je nutné zmínit, že akrylové lesklé médium nikdy nedosáhne takového lesku jako u olejomalby.
Lesklé médium pro akryl Renesans

Matné médium
Je připraveno stejně jako lesklé médium, pouze doplněno matným činitelem, který tvoří matné médium hustší než-li lesklé. Přidáním malého množství akrylové barvy zůstává matovost média zachována.

Gelové médium
Leské médium je zahuštěné záhustky na bázi celulózy a polyakrylů. Zajišťuje nastavení nebo zprůhlednění barev bez ztráty struktury.

Prostředek zvyšující roztékavost
Toto médium narušuje povrchové napětí vody, je to koncentrovaný roztok zvlhčovacích činidel. Využívá se k ředění akrylových barev na lazury, napomůže k narušení jejich gelové struktury.

Retardér
Působí zpomalení doby vysychání barvy. Je tvořen obvykle z propylenglykolu a tvoří gel nebo tekutinu. Gel zpravidla udrží více vody, tudíž akrylový film zůstane déle otevřený a vysychání potrvá ještě déle.
Použití retardéru ulehčuje míchání barev, neměli bychom ho ovšem používat v nadměrném množství, při aplikaci přílišného množství má totiž sklon k vytváření povrchového škraloupu s měkkou barvou uvnitř.
Nabídka u nás

Pouring médium
Používá se pro odlévání akrylových barev a vytváření speciálních efektů. Neovlivňuje barevnou intenzitu ani stálost, zvyšuje pouze tekutost, vytváří pružný nežloutnoucí povrch a lze ho používat i jako ředidlo. Míchat s barvami se dá v různých poměrech, které je nutno si ozkoušet.
K dostání v e-shopu

Texturovací a modelovací pasta
Při malbě akrylovými barvami můžeme docílit zajímavých efektů při použití texturovacích a modelovacích past. Pasty se vyrábí s různými hrubostmi a malba může dosahovat speciálních 3D efektů, které nám zajistí ozvláštnění naší tvorby.
Modelovací pasta nám na rozdíl od toho zajistí krásně hladký povrch a vytváří naší malbě plasticitu.
Nabídka modelovacích past

 

Akvarel

Arabská guma
Arabská guma se používá jako příměs do akvarelových barev pro zvýšení jejich transparentnosti, nabízí se tekutá i prášková.

Maskovací médium
Tekutý přípravek pro vykrývání ploch, které mají zůstat nepomalované, může být permanentní i sloupávací.

Volská žluč
Přírodní zvlhčovadlo sloužící k odmaštění podkladové plochy pod malbou.
Volská žluč Renesans

Nakupování zboží online - všechny potřebné informace na jednom místě

Nakupování online je u nás naprosto jednoduché a zvládne to úplně každý. Na této stránce také najdete všechny potřebné informace a odkazy.

  1. Vyberte si zboží, které si chcete zakoupit - pokud si nevíte rady, můžete nás kontaktovat a my Vám s výběrem rádi pomůžeme.
  2. Zboží vložte do košíku pomocí červeného tlačítka "koupit", které naleznete u každého produktu.
  3. Po vybrání všeho zboží otevřete košík, který naleznete na horní liště v pravém horním rohu Vaší obrazovky.
  4. V košíku zkontrolujte, jestli jste všechno zboží vložili správně, případně můžete v košíku přidat počet kusů nebo zboží odebrat.
  5. Po zkontrolování zboží můžete přejít na dodací údaje, kde postupně zvolíte formu dopravy, platby a vyplníte potřebné údaje.
  6. Nyní jste udělali vše potřebné a stačí již objednávku jen odeslat. Po jejím odeslání Vám přijde na e-mail potvrzení o přijetí objednávky, kde naleznete všechno objednané zboží a potřebné informace.
  7. My Vaši objednávku v co nejbližší době vyřídíme a po jejím odeslání Vás opět budeme kontaktovat e-mailem, kdy můžete přibližně očekávat její doručení. 

Doprava a platba

Objednávky zasíláme přes různé dopravní společnosti, můžete si je také osobně vyzvednout na našich kamenných pobočkách či pobočkách Pošty a Balíkovny. Zboží skladem standardně posíláme do druhého dne od přijetí objednávky, doba doručení pak bývá v pracovní dny běžně do 24 hodin od expedice. V případě objednání zboží, které momentálně není skladem závisí doba doručení na rychlosti dodání zboží výrobcem.

Pro uhrádu objednávek máte u nás tři běžné možnosti - dobírku, bankovní převod a platební bránu. V případě dobírky se platí při převzetí dopravci, u ostatních dvou možností předem. Platební brána umožňuje platit jak kartou tak zrychleným převodem. Pro školy a instituce je možné platit také na fakturu po dodání zboží.

Ceník doprav

Typ dodání Cena
 (včetně DPH) 
Cena dobírky
 (včetně DPH) 
Doba dodání
 (po expedici zásilky) 
Limit
 (x = bez limitu) 
 Doručení na pobočku zdarma  50,-  dle pobočky
 Artikon po Praze 99,- 50,- 24 hodin (po,út,st,pá)
 Kurýr v rámci ČR 99,-* 50,- 24 hodin (po-pá) x
 Kurýr v rámci SR 199,-* x   48 hodin (po-pá) x
 Balík na poštu po ČR 99,- 50,- 24 hodin (po-pá) 30kg
 Balík do balíkovny ČR   69,- 50,- 24 hodin (po-pá) 20kg


Pro doručovaní zásilek používáme tyto kurýry:

 

Ceník dopravy Kurýr v rámci ČR:

     Váha zásilky           Cena s DPH     
do 9kg 99 kč
do 19kg 119 kč
do 29kg 149 kč
do 39kg 199 kč
do 49kg 249 kč
do 59kg 299 kč
do 79kg 349 kč
do 99kg 399 kč
do 149kg 499 kč
do 199kg 599 kč
nad 200kg 999 kč +

 

Ceník dopravy Kurýr v rámci SR:

     Váha zásilky           Cena s DPH     
do 9kg 199 kč
do 19kg 299 kč
do 29kg 499 kč
do 39kg 599 kč
do 49kg 699 kč
do 59kg 799 kč
do 79kg 999 kč
do 99kg 1199 kč
nad 100kg 2000 kč +

 

Cena dopravy se může lišit oproti cenám výše v případě objednání těžké či objemné zásilky.

 

Další odkazy pro nákup online

Sledování zásilky

Obchodní podmínky

Kontakt

Reklamace zboží

KS

Lněný olej polymerovaný Renesans – vyberte velikost

od 118 Kč Skladem

Čištěný lněný olej Old Holland 250ml

444 Kč Skladem

Čištěný lněný olej Schmincke 60ml - 50015

269 Kč Skladem

Rafinovaný lněný olej Schmincke – různé velikosti

od 235 Kč Skladem

Lněný olej Williamsburg 118ml

295 Kč Skladem

Lněný olej Rosa čištěný 250ml

159 Kč Skladem

Čištěný lněný olej Schmincke 200ml - 50015

488 Kč Skladem

Sennelier lněná fermež 250ml

345 Kč Skladem
KS

Pigment Renesans 50g – violeť lac PV1

516 Kč Skladem

Pigment Renesans 50g – růžově žlutá PR233

162 Kč Skladem

Pigment Renesans 50g – zeleň chromová PG17

122 Kč Skladem

Pigment Renesans 50g – umbra pálená Pbr7

106 Kč Skladem

Fix 4artist Pébéo 4mm – světle zelený

92 Kč Skladem

Malířský pigment 100ml – Litopon, bílá

45 Kč Doprodáno

Pigment Renesans 50g – zeleň kobaltová tmavá PG50

219 Kč Skladem
Alternativní zboží
KS

Čištěný lněný olej Schmincke 1000ml - 50015

1 248 Kč Skladem

Čištěný lněný olej Schmincke 200ml - 50015

488 Kč Skladem

Lněný olej Williamsburg 473ml

615 Kč Skladem

Lněný olej Rosa čištěný 125ml

89 Kč Skladem
Polymerovaný lněný olej 1l předchozí produkt Polymerovaný lněný olej 250ml  další produkt Prázdná tuba hliníková 20ml
Artikon 1996-2024 Cookies | Sunlight systems - tvorba e-shopů

Tato webová stránka používá cookies

Na těchto stránkách fungují cookies, které naše společnosti využívají. Jednotlivé typy cookies a jejich dobu zpracování naleznete popsané níže v tabulce. Zvolte prosím Vámi preferovanou variantu. Pokud byste nás potřebovali ohledně výkonu vašich práv v souvislosti se zpracováním cookies kontaktovat, obraťte se prosím na společnost, jejíž stránky procházíte, nebo na našeho Pověřence pro ochranu osobních údajů. Pokud si myslíte, že s osobními údaji nenakládáme, jak bychom měli, máte možnost podat stížnost u Úřadu pro ochranu osobních údajů. Budeme však rádi, pokud se nejdříve obrátíte přímo na nás a budeme tak moct Váš požadavek obratem vyřešit.