Domů MALBA Akvarelové barvy Laky a média (75 produktů)
Zboží bylo přidáno do košíku
Advanced Search Loading

Laky a média pro akvarelové barvy - Strana 4

Akvarelové barvy se v poslední době těší narůstající oblibě a to i přes to, že tato technika nepatří zrovna mezi ty nejjednodušší. Jak už napovídá sám název, pracuje se hodně s vodou. Nanáší se ve slabých vrstvách, kdy se barva vsakuje do papíru a jednotlivé odstíny se navzájem mísí. Akvarelové barvy běžně najdete buď ve formě malých pánviček či tubiček. Maluje se na speciální akvarelový papír, který je schopen pojmout větší množství vody. Více v článku zde..

Řadit: 
Zobrazeno 73 - 75 z celkových 75
Na stránku 
Maskovací médium pro akvarel Lefranc Graphigum 75ml

Maskovací médium pro akvarel Lefranc Graphigum 75ml

Výrobce: Lefranc & Bourgeois

Dostupnost: Skladem

Cena: 148 Kč

Maskovací médium slouží k zakrytí ploch na podkladu, které mají zůstat nedotčené barvou. Médium nanesete pomocí štětce, necháte zaschnout do neprůhledné modré barvy cca 3 minuty a můžete přes něj malovat...
Maskovací médium pro akvarel Lefranc Grafigum Louvre 75ml

Maskovací médium pro akvarel Lefranc Grafigum Louvre 75ml

Výrobce: Lefranc & Bourgeois

Dostupnost: Skladem

Cena: 155 Kč

Maskovací médium slouží k zakrytí ploch na podkladu, které mají zůstat nedotčené barvou. Médium nanesete pomocí štětce, necháte zaschnout a můžete přes něj malovat akvarelem, kvašem, inkoustem nebo suchým...
Maskovací kapalina Sennelier Liner 36,9ml

Maskovací kapalina Sennelier Liner 36,9ml

Výrobce: Sennelier

Dostupnost: Skladem

Cena: 245 Kč

Přípravek pro vykrývání ploch akvarelových maleb, které mají zůstat nepomalované. Velice snadno se aplikuje a rychle zasychá. Po nanesení barev lze medium lehce setřít dlaní či gumou. Netrhá ani nijak...
 

Jak malovat akvarelovými barvami

 

Pokud se vám líbí snové rozpité akvarelové obrazy a rádi byste si tuto techniku vyzkoušeli, zapomeňte rovnou na klasické vodovky a pořiďte si raději umělecké akvarelové barvy. Barvy vám budou na papíře doslova sami čarovat. Akvarel je technika, která vyžaduje čas a trénink před tím, než se vám budou díla dařit a vy nad ní získáte určitou kontrolu. V nabídce najdete akvarelové barvy od více výrobců v různých cenových kategoriích a stupních kvality. V článku níže se dozvíte, jaké vybrat do začátku a které se vyplatí, když už se posunete na profi úroveň. Nedílnou součástí práce s akvarelem je kvalitní štětec a vhodný papír. I tady vám poradíme s výběrem. 

Co je to akvarelová barva

Akvarel se  skládá z rozemletých pevných pigmentů, vody, pojidel a konzervačních látek. Pigmenty jsou pojené vodou, glycerinem, volskou žlučí, arabskou gumou, medem a konzervační přísadou, která zabraňuje bakteriálnímu napadení směsi. Základní vlastností akvarelových barev je, že jsou ředitelné vodouAkvarelové barvy se mezi sebou snadno míchají a dobře se rozpouštějí. Pokud je potřeba zvýšit jejich přilnavost k papíru anebo zamezit, aby se rozpíjely, přidává se do nich volská žluč. Akvarel schne o něco déle než akryl, pokud pracujeme s větším množstvím vody a v chladnějších podmínkách. 

Kvalitní umělecké akvarelové barvy vydrží i několik desítek let a stejně tak i vaše malba. Tu lze navíc ochránit finálním lakem nebo fixativem nebo vložit pod muzeální sklo, které má v sobě UV ochranu a brání vyblednutí barev. S tím vám rádi poradíme na jakékoli z našich kamenných prodejen.

Základní vlastnosti barev

Akvarelové barvy jsou málo krycí a více transparentní než barvy akrylové nebo kvašové. Pokud chceme docílit vyšší kryvosti, přidáme do barev bělobu (může být použitý i bílý kvaš), to už se ale dostáváme do trochu jiné techniky malby. Další důležitou vlastností je zrnitost barev, která je odvyslá od velikosti částice pigmentu. Pokud použijeme hrubší papír a zrnitější pigment, těžší částice pigmentu ulpí v prohlubních papíru a vzniká tzv. granulovací efekt. Efektu granulace můžeme také docílit přidáním granulovacího média přímo do barvy. 

Varianty akvarelových barev

Jednotlivé umělecké akvarelové barvy mohou mít podobu pevné kostky uložené v hranatém plastovém kalíšku (tzv. pánvičkách) nebo mohou být tekuté, prodávané v tubách nebo v lahvičkách. Přestože je jejich konzistence rozdílná, složení je stejné, liší se pouze poměrem. Pevnou formu barev si můžete sami připravit, pokud si vymačkáte barvy z tuby do pánvičky a necháte zashnout. Barva je poté rozmývatelná vodou. Pánvičky lze zakoupit jednotlivě nebo vložené do dřevěné, plastové či kovové kazety. Kovové kazety můžete zakoupit i prázdné a poskládat si do nich vlastní paletu barev, nabídku kazet najdete zde.

V dnešní době je akvarel velmi oblíbenou technikou a nabídka barev je velmi široká. Pokud jste v akvarelu začátečníci, bude pro vás dostatečně uspokojující řada barev od výrobce Renesans, ať už jejich pánvičky nebo tekuté akvarelky Intense, které obsahují med, případně barvy v pánvičkách od výrobce Umton. Dobrý poměr cena/kvalita zaručují barvy ukrajinského výrobce Rosa - jejich umělecká řada Gallery. Pro náročnější umělce jsou tu barvy té nejvyšší kvality od německého výrobce Schmincke - Horadam a amerického výrobce Daniel Smith - Extra Fine, které mají v nabídce i speciální odstíny vyráběné z přírodních minerálů těžených po celém světě - označené jako Primatek. Velmi tekuté, už naředěné barvy, najdete např. pod názvem Liquarel nebo Aqua drop. Hodí se pro ilustrace a kolorované kresby. Barvy od různých výrobců lze mezi sebou míchat, můžete si tak poskládat vlastní paletku barev z oblíbených odstínů.

Kromě klasických barev existují na trhu také akvarelové pastelky, které vypadají jako pastelky klasické, ale lze je rozmývat vodou. V naší nabídce najdete pastelky od výrobců Koh-i-noor, Faber-Castell a Renesans.

Kompletní nabídku akvarelových barev najdete zde

Mohu si vyrobit vlastní akvarelovou barvu?

Při zakoupení připravené akvarelové barvy je skupina složek a jejich poměr přesně daný výrobcem. Celý proces výroby je rozdělený do několika fází a často trvá i několik měsíců. Při domácí výrobě se poměry jednotlivých složek nastavují tak, aby vyhovovaly výtvarníkovi a samozřejmě je to cesta spíše pokusů a omylů, které vedou k nejistému výsledku.

V dnešní době však máme i ideální kompromis mezi oběma variantami, tedy pořízení zvoleného sypkého pigmentu a emulze pro výrobu akvarelových barev. Emulze je výrobcem namíchaná směs všech pojivových a konzervačních látek ve správném poměru, na výtvarníkovi je spojit zvolené namíchané pigmenty s emulzí. Pigmenty i emulzi najdete v naší nabídce. Pro výrobu metalických odstínů můžete vyzkoušet jemný zlatící prášek Aqua Bronze od firmy Schmincke, který stačí smíchat se správným poměrem vody.

Techniky malby 

Práce s akvarelem je opravdu pestrá a nabízí mnoho technik. Jednou z nich je technika mokré do mokrého (wet to wet), kdy nanášíme pigment s vodou na mokrý papír. Barvy se rozpíjejí do sebe a míchají přímo na papíře a vznikají typické snové efekty. Technikou mokré do suchého získáme jasné ohraničení linie, barva se nerozpíjí a zůstane taková, jakou jsme si ji namíchali na paletce. Po zaschnutí můžeme přidat další vrstvu. 

Lazurování neboli nanášení velmi naředěné barvy, používáme pro vytvoření podtónu celého obrazu nebo k nanášení více vrstev. Pro vytvoření jemnějšího a světlejšího tónu na už ztmavené ploše můžeme využít techniky vymývání, a to buď štětcem, houbičkou, ubrouskem nebo hadříkem. Je třeba vědět, že některé papíry neumožňují už zpětně barvu vymývat a stejně tak je dobré sledovat označení vymývatelnosti na jednotlivých barvách ("Non-staining/Staining").

Další zajímavou technikou je negativní malba, kdy malujeme plochu okolo předmětu, který zůstane světlý. Ve fázi finálních úprav můžeme použít techniku vyškrabávání za pomoci špachtle, nehtu nebo smirkového papíru a docílit nových světelných efektů. Škrábáním narušujeme vrchní vrstvu papíru (a klihu), pokud škrábeme do nezaschnuté barvy, vznikne mírně střapatý efekt. Pokud se rozhodneme seškrábané místo znovu akvarelem zabarvit, narušený papír nasaje větší množství pigmentu do obnažených vláken papíru a tak nám naopak vzniknou tmavší místa než v předešlé barevné ploše. 

Postup při malbě, papíry, štětce, houby

Akvarel si nejvíce rozumí s papírem, a proto si popíšeme postup malby na akvarelový papír. Papír je vhodné lehce navlhčit houbičkou a napnout pomocí lepenky na pracovní desku (nejlépe nesavou). Tak předejdeme zvlnění papíru při uschnutí. Po zaschnutí papíru si předkreslíme námět, obyčejnou tužkou nebo versatilkou nebo akvarelovými pastelkami. 

Pro míchání barev použijeme keramickou nebo plastovou paletku a barvy nanášíme už namíchané na papír nebo mícháme přímo na papíře. Používáme techniky popsané výše. Postupujeme od nesvětlejšího po nejtmavší. Celý obraz si můžeme lehce natónovat nebo ponechat některá místa úplně bílá. Přitom si můžeme pomoci maskovací kapalinou, které přikryje papír a zabrání barvě, aby se k němu dostala. Maskovací kapalinu jde jednoduše sloupnout. Stínujeme nanášením dalších vrstev akvarelu a nakonec zvýrazníme nejtmavší části suchým štětcem s pigmentem. Je třeba mít na paměti, že akvarelové barvy po zaschnutí zesvětlají, proto nešetříme s pigmentem. 

Nepovedený tah akvarelovými barvami je možné napravit – houbičkou nebo štětcem namočeným ve vodě jej smyjeme. Na čistý bílý povrch papíru už se ale nikdy vymýváním nedostaneme, proto je třeba od začátku myslet na místa, která chceme ponechat nejsvětlejší.

Co je u akvarelu velmi podstatné, je volba kvalitního akvarelového papíru. Zatímco na barvách se v začátcích šetřit může, u papíru se to zdaleka nevyplatí. Papír je tvořený směsí celulózy a bavlny, přičemž čím větší % bavlny, tím je papír kvalitnější a lépe se vám s ním bude pracovat. Začátečníkům také odpustí více chyb. Samozřejmě je důležitá i gramáž papíru, která předurčuje schopnost papíru pojmout dostatečné množství vody. Čím větší gramáž, tím více vody papír zvládne. Umělci pracují zpravidla s gramáží 300 a více. Dále se papíry rozlišují na hladké (tzv. hot pressed - lisované za tepla), s hrubší strukturou (cold pressed - lisované za studena) a nejhrubší (rough). Nejvíce používané jsou ty středně hrubé, tedy cold pressed papíry. Papíry označené ACID free neobsahují chlor a kyseliny, které časem při kontaktu se vzduchem, světlem a vlhkostí degradují povrch papíru a jsou tedy mimo jiné i barevně stálé. U papíru je třeba dbát i na to, zda mají klížený povrch. Znamená to, že absorbují barvu přímo a zaručí krásnou sytost, neumožňují ale vymývání a tedy žádnou chybu. Zakoupit můžete samostatné archy nebo lepené v bloku. Většinou bývají celolepené po všech stranách, a tak na ně lze malovat přímo a blok vám poslouží jako pevná podložka. Bloky s pevnou vazbou jsou vhodné na cestování a do plenéru. Nabídku akvarelových papírů a bloků najdete zde.

Akvarelem lze malovat i na jiné povrchy (dřevo, plátno, zeď, aj.), pokud je ošetříme podkladovým šepsem. Akvarel je velmi oblíbená technika pro malování venku, tzv. v plenéru. Pro tyto účely budete potřebovat plenérový stojan

Poslední nedílnou součástí akvarelu je výběr kvalitního štětce. Správný akvarelový štětec by měl udržet velké množství vody a mít jemnější vlas. Dříve se používaly hlavně ty s přírodním vlasem, jako je veverka, lasička, mangusta, poník, sobol a koza. Dnes už existují na trhu syntetické štětce, které jim mohou směle konkurovat. Speciálně novým typem štětců jsou italské štětce Unico Infinito od výrobce Borciani&Bonnazi, které mají vlas ze směsi syntetiky a bavlny. Velkou výhodou syntetických štětců je jejich nižší cena. Klasickým tvarem akvarelového štětce je kulatý do špičky, pokud je kvalitní a dobře drží tvar, můžete i poměrně velkým štětcem malovat malé detaily. Používají se ale i ploché a široké štětce (3-10cm) a to nejen na podmalbu, ale i detaily. Kompletní nabídku štětců najdete zde.

A jako malý tip vám doporučujeme pro práci s akvarelem používat savé houby, abyste mohli snadněji kontrolovat množství vody ve vašem štětci. Z naší nabídky vybírejte např. odsávací houbu od Borciani&Bonnazi.

Média pro akvarelové barvy

Až vás omrzí samotná práce akvarelu s vodou, můžete sáhnout po doplňujících médiích pro akvarel, s pomocí kterých vykouzlíte nové efekty. Je to už zmíněné granulovací médium pro použití na prázdný papír nebo přímo do barev a maskovací medium, které dobře poslouží pro vynechání nejsvětlejších míst v obraze. Může mít tekutovu podobu v lahvičce - nanášíme štětcem (před namočením do mask. kapaliny doporučujeme nanést do vláken trochu jaru - maskovací kapalina zůstane na povrchu vlasu a půjde dobře umýt), v podobě fixu pro tenké linky a v prášku pro náhodně rozseté plochy. Maskovací kapalinu necháme zaschnout, poté přes ni můžeme malovat barvami. Nakonec ji sundáme jemným tahem prstů nebo vygumujeme (kromě permanentní kapaliny). 

Médium na bázi medu zabraňuje popraskání při vyschání jednotlivých nátěrů. Třpytkové médium vytvoří třpytivý efekt. Akvarelové šepsy slouží jako podklad pod akvarel a lze je aplikovat na jakýkoli povrch. Volská žluč zvyšuje přilnavost pigmentu ke struktuře papíru a zabraňuje promíchávání barev. Arabská guma zvyšuje průhlednost jednotlivých vrstev.

Věříme, že jsme vám v tomto článku poskytli potřebné informace pro vaši práci a brzy se do této krásné techniky pustíte. Přejeme vám hodně štěstí při tvorbě a příjemně strávený čas s akvarelem.

Artikon 1996-2024 Cookies | Sunlight systems - tvorba e-shopů

Tato webová stránka používá cookies

Na těchto stránkách fungují cookies, které naše společnosti využívají. Jednotlivé typy cookies a jejich dobu zpracování naleznete popsané níže v tabulce. Zvolte prosím Vámi preferovanou variantu. Pokud byste nás potřebovali ohledně výkonu vašich práv v souvislosti se zpracováním cookies kontaktovat, obraťte se prosím na společnost, jejíž stránky procházíte, nebo na našeho Pověřence pro ochranu osobních údajů. Pokud si myslíte, že s osobními údaji nenakládáme, jak bychom měli, máte možnost podat stížnost u Úřadu pro ochranu osobních údajů. Budeme však rádi, pokud se nejdříve obrátíte přímo na nás a budeme tak moct Váš požadavek obratem vyřešit.